-Ο ΕΞΟΡΚΙΣΤΗΣ-


THE EXORCIST
ΗΠΑ, 1973. 
Σκηνοθεσία: Γουίλιαμ Φρίντκιν. 
Σενάριο: Γουίλιαμ Πίερ Μπλάτι. 
Ηθοποιοί: Έλεν Μπέρστιν, Μαξ φον Σίντοφ, Λίντα Μπλερ. 
Διάρκεια: 122 λεπτά. 
Διανομή: NewStar. 
Πρεμιέρα: 14 Δεκεμβρίου.

Author: Ανδρέας Κουταλάς

Πέντε δεκαετίες από την πρεμιέρα της η ταινία «Ο Εξορκιστής» εξακολουθεί να προκαλεί ρίγη τρόμου στους θεατές. Αν και υπάρχουν πολλές ξεχωριστές ιστορίες που συναντάμε στο σενάριο, όλες περιστρέφονται γύρω από την μικρή Ρέιγκαν (Λίντα Μπλερ), την κόρη της ηθοποιού Κρις Μακ Νιλ (Έλεν Μπέρστιν). 

Η Ρέιγκαν αρχίζει ξαφνικά να συμπεριφέρεται περίεργα, βρίζοντας και επιδεικνύοντας ασυνήθιστη δύναμη, γεγονός που δημιουργεί μεγάλη σύγχυση στους κορυφαίους ψυχιάτρους στη περιοχή της Ουάσιγκτον. Όταν κανένας δεν θα μπορέσει να δώσει μια λογική εξήγηση, οι αρχαϊκές θρησκευτικές πρακτικές του εξορκιστή πατέρα Μέριν (Μαξ φον Σίντοφ) καλούνται για να δώσουν λύση, με τη βοήθεια του πατέρα Κάρας (Τζέισον Μίλερ), που είναι και παράλληλα ψυχίατρος.

Εντυπωσιακά ανατριχιαστική, με σκηνές που έχουν μείνει κλασικές στις ταινίες τρόμου, όπως εκείνη της περιβόητης ανεστραμμένης κατάβασης από μια σκάλα, αιχμαλωτίζουν το κοινό, δίνοντας της 10 σημαντικές υποψηφιότητες για Όσκαρ και κερδίζοντας δύο από αυτά, για το σενάριο και τον ήχο της ενώ ταυτόχρονα κατέλαβε τη δεύτερη θέση με τις περισσότερες εισπράξεις για το 1973. 

Ο σκηνοθέτης Γουίλιαμ Φρίντκιν αρχικά σκόπευε να κάνει ένα ψυχολογικό θρίλερ, αλλά με την ένταση και τις συνεχείς απεικονίσεις της δαιμονικής κατοχής της ηρωίδας του, η ταινία θεωρείται πλέον η ποιο τρομακτική όλων των εποχών. Στα χρόνια που μεσολάβησαν αρκετές ταινίες προσπάθησαν να αντιγράψουν τη φόρμουλα αυτή, ελάχιστοι όμως έχουν καταφέρει να αποτυπώσουν την απόκοσμη ατμόσφαιρα, κυρίως γιατί οι σκηνοθέτες βασίζονται αποκλειστικά στα ειδικά εφέ. Εξαιρετικά προσαρμοσμένο σενάριο για την οθόνη από τον Γουίλιαμ Πίτερ Μπλάτι από ένα δικό του μυθιστόρημα, χαλαρά βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα από τα τέλη της δεκαετίας του ’40 που είχε ερευνήσει, τολμά ν' αναπτύξει μ' αρκετό ρεαλισμό και σωστή ανάπτυξη χαρακτήρων μια αρκετά λεπτομερή ιστορία. 

Η πραγματικά επική μάχη μεταξύ Καλού και Κακού δίνεται με μια καθαρά επιστημονική προσέγγιση του θέματος αλλά και μ’ ένα τεχνικά ικανό σχεδιασμό κι εκτέλεση. Αυτό που έχει καταφέρει «Ο εξορκιστής» είναι να έχει γεράσει απίστευτά καλά, παρά τις σημαντικές προόδους στην τεχνολογία και τα γραφικά υπολογιστών. Το μακιγιάζ εξακολουθεί να είναι κορυφαίο και θεαματικά ανατριχιαστικό, μ' εντυπωσιακές κινηματογραφικές λήψεις, όπως αυτή με το περιστρεφόμενο κεφάλι, την αιώρηση της ηρωίδας πάνω από το κρεββάτι αλλα κι αυτή που το έμεσμα της Ρέιγκαν εκτοξεύεται πάνω στο πάτερ.

Αυτές οι αξέχαστες σεκάνς βοήθησαν να καθοριστούν οι πιο δημοφιλείς εντυπώσεις για τους εξορκισμούς στον κινηματογράφο, ενώ χρησιμοποιήθηκαν έξυπνα απόκοσμοι φωτισμοί που συνοδεύτηκαν από την υποβλητική μουσική του Μάικ Όλντφιλντ, με κορυφαίο το κλασικό Tubular Bells. Η ταινία εμπερίεχει και κάποια Ελληνικά στοιχεία, μεταξύ των οποίων και δύο ελληνικά τραγούδια, το ’’Ιστορία μου αμαρτία μου’’ με τη Ρίτα Σακελλαρίου το οποίο ακούει από ένα ελληνόφωνο ραδιοφωνικό σταθμό η Ελληνικής καταγωγής μητέρα του πατέρα Κάρας, την οποία υποδύεται η Βασιλική Μαλλιαρού, πρώτη και τελευταία κινηματογραφική της παρουσία στα 89 της κι αργότερα το ’’Παραμυθάκι μου’’ με τον Γιάννη Καλατζή. 

«Ο Εξορκιστής» είναι η κορυφαία ίσως στιγμή στη σύγχρονη δημιουργία ταινιών τρόμου.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου